برخی از داروها علت اصلی ناشنوایی است

1076 بازدید | 1393/5/12
امتیاز 0.00 تعداد رای 0

برخی  از داروها علت اصلی ناشنوایی است

مصرف برخی داروها به ناشنوایی دائم هر دو گوش یا یکی از گوش‌ها منجر می‌شود که ممکن است غیر قابل برگشت باشد.

یک سری از داروها برای سیستم شنوایی بسیار خطرناک هستند؛ بیماران باید مراقب باشند این داروها را مصرف نکنند زیرا سریع واکنش نشان می‌دهند؛ در صورت مشاهده علائم مشکوک در گوش باید دارو کنار گذاشته شود و به پزشک مراجعه شود.

این ناشنوایی ممکن است غیر قابل برگشت باشد و به تدریج یا به طور ناگهانی رخ دهد.

این مسمومیت شنوایی اغلب به دوز دارو و مدت زمان استفاده بستگی دارد و می‌تواند حتی پس از قطع درمان نیز بیمار را دچار مشکل کند.

 

داروهایی که منجر به ناشنوایی می شوند:

  • آنتی بیوتیک‌ها بخصوص آمینوگلیکوزیدها، وانکومایسین، ماکرولیدها و تتراسایکلین

  • ضد قارچ‌ها

  • ضد مالاریا

  • ضد ویروس

  • ضد سرطان به خصوص سیس پلاتین، vinca-alcaloïdes، تالیدومید

  • داروهای قلبی عروقی

  • داروهایی برای اختلال نعوظ

  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی

  • مسکن‌ها

 

البته باز هم داروهایی وجود دارند که موجب ناشنوایی می‌شوند مانند داروهای روماتولوژی و غدد، داروهای تثبیت آهن در بدن، immunosuppresseur، immunosuppresseur و ....!

تمام نشانه‌هایی که یک دارو مانند نشانه‌هایی از سرگیجه یا علائمی در گوش دارد باید در اختیار بیمار گذاشته شود.

 

بعضی از داروها مانند ضد قارچ،ضد ویروس،مسکن ها، داروهای قلبی و عروقی و.. منجر به ناشنوایی

 

منبع مجله: la revue médicale Prescrire | سلامت نیوز

گردآوری مطالب: آنلاین سلامت

منبع
به این مطلب امتیاز دهید :
0.00 از 5


نظرات کاربران
نظر دهید

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید? بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: